FacebookLinkedIn

Als teammanager in de regio  Zutphen-Lochem en Twente ben ik sinds 2011 werkzaam bij HDMH. Ik heb een pracht functie, ik ga elke dag met heel veel plezier naar mijn werk. Al woon ik op een uur afstand van mijn werk, ik geniet al van de tocht er naartoe. De natuur, het luisteren naar de radio en mijn gedachten over wat deze dag mij weer brengen gaat.

In totaal werk ik met 6 teams, verschillende teams op verschillende locaties, maar allen met dezelfde drijfveer. We werken vanuit de kernwaarden van Humanitas DMH en “Bram voelt zich gelukkig en doet ertoe”.

Als ik aan kom op een van de locaties en zie hoe de mensen met plezier en passie hun werk doen, maakt mij dat trots dat ik samen met hen de visie van Humanitas DMH kan uitdragen. Dat wij samen naast onze cliënten staan en deel mogen uit maken van hun leven. Buiten de visie van HDMH om heeft ook elk team zijn eigen doelstellingen en "missie”. Persoonlijk leiderschap en kwaliteiten benutten is een groot goed voor mij.  Maar vooral dat je ook jezelf kunt zijn.

En natuurlijk ben ik ook manager, dus bedrijfsmatig is er veel werk, maar ik werk met ziel en zakelijkheid en Humanitas DMH maakt dit ook mogelijk. Soms komen er ook dingen voorbij die minder leuk zijn, maar de samenwerking maakt dat het wordt opgepakt en er weer een positieve draai aan gegeven wordt. 

Het leuke aan mijn baan is dat je samen met andere zorgverleners echte zorg wil leveren. Je wil iemand echt zien en dit doe je in samenwerking met anderen. Jij als gedragsdeskundige bent de inhoudelijke spil, die de lijnen uitzet, bij crisis geeft je advies aan je collega’s en andere coach je in het omgaan met complex gedrag en LVB. Dit geeft mij veel voldoening. Het werk is vooral veel gesprekken met anderen over het gedrag van de cliënt, maar ook je collega’s. Wat is de invloed van hun gedrag op de cliënt en hoe zet je ieder in zijn kracht. Door juiste vragen te stellen en in sommige gevallen te sturen. 

Doordat Humanitas DMH veel waarde hecht aan eigen regie, kan je als gedragsdeskundige je werk in grote lijnen vrij invullen. Dit vraagt een mate van verantwoordelijkheid. Dit is in het begin wennen, want er is veel mogelijk. Echter wanneer je eenmaal je draai gevonden hebt, dan kan en mag je het ook op je eigen manier doen om zo tot goede zorg te komen. Binnen kwalitatieve kaders offcourse.  

Conclusie is dat je door in verbinding met anderen ‘samen’ en tegelijkertijd veel ruimte krijgt ‘eigen regie’ om je werk op een eigen manier zo goed mogelijk in te vullen, maakt dat het werk als GDK extra leuk wordt. Althans voor mij. Tot slot is de complexe doelgroep onwijs interessant, zijn de teams verschillend, waardoor je veel kan leren binnen deze organisatie. 

De ambtelijk secretaris verzorgt alle inkomende en uitgaande post van de raad, en houdt het (digitale) archief bij. Door mijn kennis en ervaring adviseer ik de raad over onderwerpen die de raad behandelt, niet om mijn persoonlijke mening te delen, maar om inzicht te geven in wetten en regels, maatschappelijke ontwikkelingen, en in het eigen archief van de raad. Een groot deel van mijn tijd gaat naar het ondersteunen van de vergaderingen: van het opstellen van de agenda en notuleren tot inhoudelijk adviseren. Daarnaast ben ik contactpersoon voor de raad en ondersteun ik de leden om hun werk voor de raad te kunnen doen. Naast de vergaderingen kan ik mijn tijd flexibel inzetten. Vaak werk ik op het centraal bureau, maar ook regelmatig op flexplekken op andere locaties of vanuit huis (eventueel ’s avonds als de kinderen op bed liggen). Ik vind het belangrijk dat processen soepel verlopen, en stuur liever in het weekend post aan de raad door aan de leden, dan dat de post wacht ‘tot ik weer op het secretariaat beman’.

Medezeggenschap gaat over meer dan alleen (bestuurlijke) besluiten goedkeuren of afwijzen. De raad denkt mee over wat centraal geregeld moet worden –en voor iedereen binnen Humanitas DMH geldt– en wat lokaal of individueel geregeld kan worden. Ook denkt de raad mee hoe iedere belanghebbende voldoende invloed heeft op wat hen aangaat. Dat spel van Samenzeggenschap vraagt om vertrouwen, durf en openheid. Maar Samenzeggenschap vraagt zeker ook om een cultuur waarin we fouten kunnen maken, willen leren, en met elkaar in gesprek blijven.

Met elkaar in gesprek blijven –elkaar vertellen waar je aandacht voor hebt, waar je trots op bent, en ook waarmee je worstelt– daar draag ik met plezier mijn steentje aan bij.

Als ICT-medewerker op het servicebureau van Humanitas DMH ben ik samen met mijn collega's expert in ICT. Ik los problemen op en help de medewerkers om hun laptops optimaal te benutten.

Soms help ik medewerkers via de telefoon, e-mail in persoon of via software waarmee ik van mijn computer toegang krijg tot de computer van de medewerker.

Ook medewerkers die nieuw in dienst komen voorzie ik samen met mijn collega's van een nieuwe laptop of telefoon, waarbij ik graag uitleg geef over hoe onze ICT-omgeving precies werkt, en op welke manier je een incident of aanvraag kunt indienen via onze Zelfservice portal.

Wat het ICT werk op het servicebureau extra leuk maakt is dat ik ook van tijd tot tijd één van onze vestigingen mag bezoeken om hier installatie werkzaamheden uit te voeren of ondersteuning te geven. Verder houd ik de voorraad ICT-middelen op peil en heb ik periodiek contact met onze leveranciers, het netwerkbedrijf en het telefoniebedrijf Vodafone.

Ik ben sinds 2019 werkzaam bij Humanitas Homerun. Ik ben begonnen binnen het ambulante team van Homerun Drechtsteden. Hierna heb ik de overstap kunnen maken naar de functie van trajectcoördinator.

Wat mijn werk als trajectcoördinator zo leuk maakt?

Wat niet?! Als trajectcoördinator heb je veel verschillende en diverse werkzaamheden. Dit maakt het werk uitdagend, leerzaam en nooit saai. 

Zo ben ik de ene dag met de gemeente in gesprek over indicaties of het plaatsen van nieuwe cliënten en de andere dag staat er een MDO gepland met een cliënt, zijn/haar pb'er en de gedragsdeskundige. Je voert coaching gesprekken met begeleiders en hebt een constante helicopterview over lopende trajecten. Je bent een vraagbaak voor collega's en fungeert soms als vertaler van de manager richting de werkvloer en andersom. 

Wat ik als heel prettig ervaar bij het werken bij Humanitas-DMH is het gevoel dat je het altijd samen doet. Ieder met zijn eigen verantwoordelijkheid, maar je staat er nooit alleen voor. Je kan en mag ontwikkelen waar jij dit wil en hierin zelf de regie pakken. Fouten maken kan en mag, hiervan kan je leren. Jouw ontwikkeling ligt in je eigen handen.