FacebookLinkedIn

Al ruim 5 jaar werk ik bij op ‘Onze Nieuwe Weg’. Met heel veel plezier! We hebben een leuke groep bewoners die elk erg verschillend zijn, wat het juist afwisselend en leuk maakt. Ons team is goed op elkaar ingespeeld en we proberen er elke dienst weer wat leuks van te maken met elkaar. Je kunt jezelf zijn hier, we houden van een dolletje. In de zomer moet je niet bang zijn voor een nat pak bijvoorbeeld. 

‘Onze Nieuwe Weg’ is in 1998 begonnen als ouder initiatief. Dat betekent dat de ouders/verwanten nauw betrokken zijn bij de bewoners. Er wonen hier 14 cliënten met een licht verstandelijke beperking. De verhouding man/vrouw is 50/50. Dat maakt het erg leuk. De meesten zijn rond de 40 jaar, maar we hebben ook 2 jonge meiden van begin 20. De dames brengen leuke roering in het wooncentrum. 

Als assistent begeleider ben ik 2e contactpersoon van een aantal bewoners. Van deze bewoners ben ik extra goed op de hoogte. Samen met de persoonlijk begeleider en natuurlijk de cliënt en ouders/verwanten zetten we de lijnen uit en stellen we doelen op. 

Aan het begin van mijn dienst  starten we met de overdracht. Samen kijken we wie welke cliënten gaat ondersteunen deze dienst en in de ‘dagagenda’ vind ik alle afspraken die er zijn met de bewoners. Door de week werken we ’s avonds met 2 begeleiders en in het weekend werk je alleen. 

De contactmomenten zijn bij elke bewoner verschillend. Het kan zijn van een praatje over hoe zijn/haar dag is geweest tot ondersteuning in het huishouden. Het is maar net wat de bewoner nodig heeft van ons. Je kunt gerust zeggen dat we hier maatwerk leveren.

Als cliëntcoach ben ik samen met de gedragsdeskundige verantwoordelijk voor de inhoud van de trajectplannen van 24 cliënten op onze woonlocatie. Daarnaast coach ik collega's bij hun werkzaamheden. Op onze groep ben ik vooral met coördinerende taken bezig. Ik heb daarbij nauw contact met de regiomanager.

Sinds 2007 werk ik bij Humanitas DMH. In die tijd heb ik veel verschillende taken en functies gehad. Ik vind het fijn dat de organisatie kijkt of je het beste uit jezelf haalt of dat je nog wensen hebt. En hoe we er samen aan kunnen werken om dit voor elkaar te krijgen. 

Bij ons staat de cliënt écht centraal. Zij mogen ook advies geven, zoals bijvoorbeeld bij het aanstellen van een nieuwe collega. We vinden het belangrijk dat onze cliënten zoveel mogelijk krijgen waar zij behoefte aan hebben. Zij hebben de regie op hun eigen leven en wij zijn er om hen te ondersteunen het leven zo mooi mogelijk te maken. Dus als onze cliënten een speciale wens hebben luisteren we daar goed naar. Samen kijken we dan hoe we deze wens kunnen vervullen. Zo zijn we nu met onze ouder wordende cliënten een wensenboek aan het maken. Zo kunnen we beter inspelen op dat wat zij belangrijk vinden en houden we daar in onze ondersteuning rekening mee. 

Ik ga elke dag met plezier naar mijn werk, omdat ik veel energie krijg van de cliënten en mijn collega's. Maar ook de flexibiliteit die ik in mijn werk heb maakt dat ik prettig kan werken als moeder van 3 jonge kinderen.

Drie jaar geleden ben ik begonnen bij Humanitas DMH als stagiaire. Ik heb bij Humanitas DMH de kans gekregen om mij nog verder te ontwikkelen en ben nu werkzaam als leerling-assistent begeleider. Als leerling-assistent begeleider draai ik zelfstandig diensten en volg ik 1 dag in de week school. Hierdoor kan ik theorie en praktijk meteen koppelen. Ik vind het leuk dat ik elke dag nog steeds nieuwe dingen leer en ervaar echt waardering voor mijn werk.

Ik werk graag bij Humanitas DMH, en al heel wat jaren, namelijk vanaf 1999. Ik heb meestal gewerkt als persoonlijk begeleidster, maar ook een tijdje als eerstverantwoordelijke begeleider. Toen die functie veranderde in die van cliëntcoach, ben ik weer persoonlijk begeleider geworden. Je hebt dan meer contact met de cliënten op de werkvloer en dat vind ik fijn.

Wat ik het leukst vind is het cliëntcontact, maar de combinatie teamwork en cliëntcontact is wat me het meeste aantrekt in dit werk. En dan het team van collega's, maar ook de mensen die ik in het netwerk van de cliënten tegenkom en natuurlijk de cliënten. 

Ik ben al lang bezig met de cliëntactiviteiten en wat er te doen is in de  stad of wijk. Daar gebeuren vaak hele mooie dingen. Je ziet cliënten weer op een nieuwe manier, als je zelf ook uit je comfortzone stapt en samen naar buiten toe gaat. Belangrijk om daar tijd voor te krijgen en tijd voor te maken!! Hoe meer mooie ervaringen, hoe beter!

Zo ben ik onlangs beland bij de cursus, hoe word je een vlogger? Ik ben me daar nog in het verdiepen, maar het krijgt zeker een vervolg. Dit is voor mij weer een van de fijne kanten van werken bij Humanitas DMH. Tijd voor leuke dingen die het werk leuker maken en uiteindelijk ook bijdragen in het geluk van onze cliënten.

Ik werk met veel plezier voor Humanitas DMH. Elke dag is weer anders. De ene dag bespreek ik een communicatievraagstuk met een collega van een van onze woonlocaties, de volgende dag denk ik mee met een interview waarbij een cliënt van Homerun Rotterdam is betrokken.

Het leukste vind ik dat ik blijf leren: samen wijzer worden met veel verschillende collega's met elk weer hun eigen vakgebied en expertise. Het mooie is dat we bij alles wat we bedenken en doen een gelijkwaardige rol hebben en het belangrijk vinden om de teams uit het land bij ons werk te betrekken. Daarbij vragen we regelmatig ook wat onze cliënten ervan vinden. Want goede zorg en begeleiding voor onze cliënten, dat is waar ik het uiteindelijk allemaal voor doe.

Afgelopen 1 mei werk ik 5 jaar bij Humanitas DMH. Dit is mijn eerste echte baan geweest na het behalen van mijn diploma. De locatie waar ik begon was een nieuwe locatie, die ik samen met mijn toenmalige collega’s heb opgezet. Er was, behalve de locatie zelf, nog niets! Dit was erg leuk om mee te maken, omdat je op deze manier in de mogelijkheid bent de groei te zien van de cliënten, een nieuw team en de locatie. Inmiddels zijn wij een tijd verder en ben ik sinds september 2016 begonnen met een deeltijd studie Social Work naast mijn werk. Ik wil mij graag verder ontwikkelen omdat ik de ambitie heb persoonlijk begeleider te worden en de organisatie bied hiervoor de ruimte. Momenteel vervul ik deze functie al tijdelijk ter vervanging. 

Mijn dagelijkse bezigheden bestaan uit het begeleiden van cliënten op een heel veel verschillende vlakken. Dit ligt er net aan welke hulpvraag er ligt. Zo kan het zijn dat ik cliënten begeleid bij de ADL, ondersteun bij het gaan naar bijvoorbeeld een arts en heb ik dagelijkse contactmomenten met cliënten om te signaleren hoe het met iemand gaat. Dagelijks zorgen mijn collega’s en ik ervoor dat iedereen op tijd wakker is, medicatie krijgt en gereed is om naar dagbesteding te gaan. Daarnaast maak ik trajectplannen en organiseer ik gesprekken met familie, instanties e.d. Vier keer per week koken wij samen met de cliënten en iedere dag zijn er drie koffiemomenten waar iedereen vrijblijvend naartoe mag komen voor gezelligheid. Een aantal keren per jaar worden er door mijn collega’s uitjes georganiseerd. Zo zijn wij bijvoorbeeld pas nog naar de Apenheul geweest. 

Kortom, aan diversiteit geen gebrek en dat is dan ook wat mij het meeste aanspreekt aan mijn beroep. 

Geen enkele dag is hetzelfde. 

Bij HDMH ben ik eindelijk echt op mijn plek. Ik mag nu het werken voor mijn favoriete doelgroep combineren met mijn kennis en ervaring.

De vrijheid die ik krijg bij mijn werk bevalt mij heel goed. Ik kan me inzetten voor de zaken die ik belangrijk vind voor de organisatie. Daarbij ervaar ik heel veel steun vanuit de organisatie: vanuit collega’s, manager en bestuur.

Een van de leukste dingen vind ik locaties bezoeken om met cliënten en medewerkers te praten. Dan weet je pas goed waar je het voor doet.

Er zit veel “durf” in de organisatie. Je mag experimenteren en dan hoor het erbij dat het een keer fout gaat, dat mag, dat durven we aan. We kijken verder dan “wat moet”, we kijken naar wat nodig is voor “Bram” en gaan daarvoor, ook als we daarvoor moeten afwijken van de gebaande paden.

Het leuke van het werken in een grote organisatie is dat je altijd nieuwe mensen blijft ontmoeten. Door de landelijke spreiding zie je ook nog eens iets van Nederland tijdens bezoeken aan locaties.